Het is ook even wennen aan een andere cultuur hier. De leidingevenden hier hebben duidelijk een andere positie dan het zogenaamde 'werkvolk'. Flexibele werktijden, royale maaltijdvergoedingen......niet iets waar ik een voorstander van ben maar daar moet ik mijn weg dan nog maar in vinden. Ik moet wel zeggen dat iedereen echt super vriendelijk is, bereid om alles uit leggen en zeer begripvol over het feit dat ik niet uit Australie kom en daarmee dus ook onbekend ben met een aantal zaken. De verhalen die ik had gehoord over het feit dat de baas ook echt de 'baas' is gaan hier gelukkig niet op. Aangezien ik veel met de directeur (hier general manager) zal gaan samenwerken op het gebied van begroting, sponsoring aan locale charity (is een wettelijke plicht als je gokapparaten hebt), strategische planning en reorganisatie is dat wel een opluchting. Hij staat open voor verandering en een discussie is altijd mogelijk.
Ook het engels valt me heel erg mee. Af en toe is iets onduidelijk maar dat heeft er ook mee te maken dat zaken hier anders geregeld zijn bijvoorbeeld wat betreft wetgeving. Als me 1 ding wel duidelijk is, is dat ze hier de zaken onnodig moeilijker maken. Om maar een paar voorbeelden op te noemen: het salaris wordt elke week uitbetaald (anders weten ze niet hoe ze ermee om moeten gaan ???), het fiscale jaar loopt van 1 juli tot en met 30 juni en sommige zaken lopen volgens wetgeving weer van september tot augustus andere weer volgens het kalenderjaar. Maar dat is eigenlijk met heel veel zaken het geval van de medische verzekering tot het huren van een huis, kopen van een auto etc.
Al met al best een goed begin van een nieuwe baan hier in Australie. Op naar de tweede week dan maar. Gelukkig tussendoor ook nog even lekker moederdag gevierd en mijn dametjes hebben samen, volgens hun eigen recept, met pappa een heerlijke maaltijd gekookt. Dat mogen ze vaker doen!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten